Geholpen in de zorg en bij de recreatie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolanda Batenburg - WaarBenJij.nu Geholpen in de zorg en bij de recreatie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolanda Batenburg - WaarBenJij.nu

Geholpen in de zorg en bij de recreatie

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

07 Oktober 2021 | Suriname, Paramaribo

Vandaag heel vroeg begonnen omdat ik een dagje ging helpen in de zorg. Alle kinderen moesten gewassen worden. Geen tilliften maar gewoon spierkracht. Ik heb het nog nooit zo warm gehad. De kinderen werken helemaal niet mee en liggen in een niet natuurlijke houding. Maar het is gelukt drie kinderen gewassen tanden gepoetst aangekleed en met hulp weer in hun stoel gezet. Daarna alle zonde voeding kindjes hun eten gegeven. en toen even een half uurtje bijkomen. Om 9:00 uur begint de recreatie met de vrijwilligers daar ook nog even bijgesprongen. Aan het eind van mijn dienst een gesprek gehad met de directeur. Zondag is het Marron dag. Maar dan is er een algehele Lock down. Dus vieren ze Marron dag morgen in het tehuis. Met veel muziek en eten ook voor het personeel. Ik heb even een stukje geschiedenis gehad want ik had geen idee wat een Marron was. Maar een Marron is een gevluchte slaaf die tijdens de slavernij in Suriname de jungle is ingevlucht en daar eigen nederzettingen heeft opgezet. De slaven die achterbleven noemen ze Creolen die hebben zich later gevestigd in Paramaribo of hebben de plantages overgenomen.

Het jongetje op de schommelstoel is ook vier maanden geleden uit de jungle naar het tehuis gebracht. Hij wilde niks weten van de mensen om hem heen praatte niet en zong niet. Inmiddels is hij een vrolijk mannetje dat op zijn manier probeert mee te doen met zingen.

De laatste Foto is een stukje uit de krant van vanmorgen Na anderhalf jaar Corona komen de mensen er nu pas achter wat ze moeten doen als ze in thuis quarantaine zijn. Waarom zijn de Covid cijfers hier toch zo hoog!!!!

• 07 Oktober 2021 - 20:24

Arno:

Zijn er ook nog ouders van de kinderen in beeld, krijgen ze wel eens bezoek?

• 07 Oktober 2021 - 20:56

Je Moeder:

Hallo Miep als ik het zo bekijkt heb je toch wel wat bereikt met je inzet super hoor, je begint het nu echt leuk te vinden

• 07 Oktober 2021 - 23:18

Marc:

Hi hi,

Heel interessant om steeds jouw berichten te lezen, petje af voor je inzet!